هک شدن موبایل زمانی اتفاق می افتد که یک مجرم سایبری از نرم افزارهای مخرب برای آلوده کردن و به خطر انداختن گوشی های هوشمند آسیب پذیر استفاده می کند و اطلاعات شخصی ذخیره شده در آن دستگاه ها را می دزدد. مطمئناً،  موبایل های هوشمند هر از چندگاهی ممکن است دچار مشکل شوند، هیچ دستگاهی کامل نیست. اما مشکلات مکرر ممکن است شما را به این فکر وادار کند که آیا موبایل من هک شده است؟

5 نشانه هشدار دهنده هک شدن گوشی

is-my-phone-hacked-01

اگر گوشی شما یکی از رفتارهای غیرعادی زیر را نشان می دهد، و به خصوص اگر بیش از یک مورد را نشان می دهد، احتمال هک شدن آن بسیار زیاد است.

  1. مصرف داده بالا (مصرف اینترنت همراه بالا)

اگر قبض  موبایل همراه شما بالاتر از حد انتظار است، این می تواند نشانه ای از وجود بدافزار باشد. این به این دلیل است که نرم افزارهای جاسوسی یا بدافزار به طور مداوم بر روی  موبایل شما اجرا می شوند و مصرف داده را افزایش می دهند.

حتی اگر بسته اینترنت نامحدودی دارید، مراقب مصرف داده خود باشید تا بتوانید از این نشانه استفاده کنید که ممکن است گوشی شما هک شود.

  1. پاپ آپ های ماندگار

اگر در حین مرور گوشی خود دائماً با پاپ آپ های نامناسب مواجه می شوید، این می تواند نشانه ای از هک شدن گوشی شما باشد. تبلیغات پر زرق و برق یا محتوای نامناسبی که در  موبایل شما ظاهر می شود، هر دو نشانگر این هستند که  موبایل شما در معرض خطر قرار گرفته است.

هنگامی که یک پاپ آپ رخ می دهد، پنجره را با احتیاط ببندید و مراقب باشید در جایی از پاپ آپ کلیک نکنید.

  1. برنامه های جدیدی که شما دانلود نکردید

با وجود نام شوم، bloatware (Bloatware یک نرم افزار ناخواسته و بالقوه مضر است که از قبل روی دستگاه های جدید بارگذاری شده است ) و یا برنامه های از پیش دانلود و نصب شده روی گوشی شما، که می تواند طبیعی باشد (ممکن است نرم افزارهایی توسط فروشندگان گوشی زمان تحویل گوشی به مشتری بر روی  موبایل همراه تازه خریداری شده نصب شود). اما اگر متوجه شدید که گوشی شما برنامه های جدیدی دارد که خودتن دانلود و نصب نکرده اید، این می تواند نشانه ای از دسترسی یک هکر به گوشی شما باشد.

  1. تماس های خروجی شناسایی نشده

یک شماره گیری تصادفی هرازگاهی اتفاق می افتد، اما اگر سابقه تماس خروجی شما مملو از تماس هایی است که به یاد نمی آورید، این می تواند یک پرچم قرمز باشد. اگر  موبایل شما به تنهایی تماس یا پیامک ارسال می کند، این نشانه ای است که ممکن است گوشی شما هک شده باشد.

  1. باتری به سرعت تخلیه می شود

باتری های موبایل قرار نیست برای همیشه دوام بیاورند، اما به طور موثر طراحی شده اند. بنابراین اگر عادات استفاده از موبایل شما ثابت مانده است (یعنی مصرف روزانه از  موبایل همراه توسط شما تغییری نکرده است) اما باتری شما سریعتر از حد معمول تخلیه می شود، ممکن است دلیل آن هک شدن گوشی باشد.

چگونه از هک شدن گوشی خود توسط دیگران جلوگیری کنیم؟

is-my-phone-hacked-02

اگر تشخیص داده اید که با یک  موبایل در معرض خطر مواجه هستید(احساس میکنید گوشی شما در معرض هک شدن قرار دارد)، می توانید برای رفع آن اقداماتی انجام دهید.

قبل از شروع، توصیه می کنیم به مخاطبین خود اطلاع دهید که  موبایل شما هک شده است و نباید روی لینک های مشکوکی که ممکن است از طرف شما دریافت کرده باشند کلیک کنند.

مراحلی که می توانید در این خصوص انجام دهید:

نرم افزار ضد بدافزار را اجرا کنید

اگر نرم افزار ضد بدافزار بر روی گوشی خود دارید می تواند به شما در شناسایی و هدف قرار دادن بدافزارهای موجود در گوشی شما کمک کند. شما باید آن را به طور منظم اجرا کنید، و اگر گوشی سامسونگ جدیدی دارید میتوانید از قابلیت Device Protection موبایل خود که توسط تیم سامسونگ و McAfee پشتیبانی می شود استفاده کنید.

رمزهای عبور خود را تغییر دهید

ممکن است زمانی که گوشی شما هک شده است، اعتبار ورود شما به خطر افتاده باشد. هنگامی که بدافزار را حذف کردید، همه رمزهای عبور خود را بازنشانی کنید و برای هر حساب رمزهای عبور منحصر به فرد ایجاد کنید.

برنامه های مشکوک را حذف کنید

دانلود یک برنامه مشکوک روشی متداول برای دعوت اشتباهی بدافزار به گوشی شما است. اگر متوجه شدید که گوشی شما هک شده است، فهرستی از برنامه های خود تهیه کنید و هر چیزی را که از یک فروشگاه برنامه ثالث یا منبع دیگری (به عبارت دیگر، نه از فروشگاه اپل اپ یا فروشگاه گوگل پلی استور) آمده است را حذف کنید.

همچنین باید بررسی کنید که برنامه به چه داده هایی دسترسی دارد تا بتوانید گذرواژه ها را تغییر دهید و در صورت نیاز اطلاعات شخصی را به روزرسانی کنید.

تأیید کنید که برنامه هایی که اخیراً دانلود شده اند از توسعه دهندگان معتبر تهیه شده اند و نظرات خوبی دارند. اگر این طور نبود، آنها را از گوشی خود حذف کنید.

گوشی خود را ریست کنید

اکثر بدافزارها را می توان با بازنشانی کارخانه ای از گوشی حذف کرد. با این حال، این کار همه داده های ذخیره شده در دستگاه شما، مانند عکس ها، یادداشت ها و مخاطبین را پاک می کند، بنابراین مهم است که قبل از تنظیم مجدد دستگاه،  از این داده ها نسخه پشتیبان تهیه کنید.

مراقب باشید که وقتی گوشی خود را ریست می کنید، از برنامه های خود نسخه پشتیبان تهیه نکنید، به خصوص اگر مشکوک هستید که گوشی شما بدافزار دارد. در عوض، توجه داشته باشید که کدام برنامه ها را می خواهید دوباره دانلود کنید و آن ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که قانونی هستند.

برای بازنشانی iPhone یا Android خود، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید .

دستورالعمل برای تنظیم مجدد آیفون

از فایل های کلیدی خود در گوشی نسخه پشتیبان تهیه کنید

برنامه تنظیمات را باز کنید

«General»، سپس «Transfer or Reset iPhone» و سپس «Erase All Content and Settings» را انتخاب کنید.

برای دستورالعمل های دقیق تر، از پشتیبانی اپل دیدن کنید.

 

دستورالعمل ریست کردن گوشی اندروید

دستورالعمل های بازنشانی اندروید بسته به سازنده متفاوت است. برای دستورالعمل های خاص  باید به وب سایت سازنده گوشی خود مراجعه کنید .

برای اکثر گوشی های اندرویدی، می توانید از طریق منوی تنظیمات به گزینه بازنشانی دسترسی داشته باشید، سپس به «مدیریت عمومی» بروید تا گوشی خود را بازنشانی کنید.

برای دستورالعمل های دقیق تر، از پشتیبانی Google دیدن کنید.

6 نکته برای محافظت از گوشی در برابر هکرها

is-my-phone-hacked-03

باید مراقب اتصال به شبکه های Wi-Fi عمومی و بررسی برنامه هایی که در موبایل خود دانلود می کنید باشید، اما هکرها از کجا می آیند؟ در اینجا چند راه دیگر وجود دارد که می توانید در حین استفاده از موبایل خود ایمن بمانید:

  1. اطلاعاتی مانند گذرواژه یا اطلاعات کارت اعتباری را در موبایل خود ذخیره نکنید مگر اینکه از برنامه ایمن مانند مدیر رمز عبور استفاده کنید .
  2. یک رمز عبور منحصر به فرد برای موبایل خود ایجاد کنید که حدس زدن آن آسان نیست.
  3. از رمز عبور برای قفل کردن برنامه های حساس استفاده کنید.
  4. وقتی از بلوتوث استفاده نمی کنید آن را خاموش کنید .
  5. به طور مرتب موبایل خود را از نظر علائم فعالیت غیرمعمول ، مانند پنجره های بازشو یا مصرف زیاد باتری، کنترل کنید.
  6. به محض انتشار به روز رسانی، نرم افزار و سیستم عامل خود را به روز کنید .

 

در دستگاه  موبایل همراه خود ایمن بمانید

چشم انداز یک گوشی هک شده مطمئناً ترسناک است، اما خبر خوب این است که می توانید اقداماتی را برای کمک به جلوگیری از هک  موبایل انجام دهید (یا اگر قبلاً اتفاق افتاده است، آن را برطرف کنید و یک هکر را از  موبایل خود حذف کنید). با نظارت مکرر بر فعالیت  موبایل خود و هوشمندی در مورد آنچه کلیک می کنید، دانلود می کنید و ذخیره می کنید، از  تهدیدات مختلف امنیتی  موبایل همراه خودداری کنید .

سوالات متداول در مورد اینکه آیا گوشی شما هک شده است

آیا سوالاتی فراتر از نحوه اطلاع از هک شدن گوشی خود دارید؟ ما پاسخ هایی داریم.

 

چگونه گوشی ها هک می شوند؟

هکرهای گوشی های هوشمند، از روش های مختلفی برای به خطر انداختن  موبایل ها استفاده می کنند. که شامل:

 

حملات  فیشینگ

حملات ضربتی

نرم افزارهای جاسوسی

وای فای نا امن

برنامه های مخرب

 

چرا هکرها گوشی شما را هک می کنند؟

هکرها برای دسترسی به اطلاعات شخصی ذخیره شده در هر دستگاه، گوشی های هوشمند را به خطر می اندازند و اغلب از آنچه در دستشان است بهره برداری می کنند یا می فروشند.

 

آیا می توانید بررسی کنید که آیا گوشی شما هک شده است؟

بله، نرم افزار  موبایل آنتی ویروس اغلب قادر است گوشی شما را برای نشانه هایی که هک شده اید بررسی کند. برنامه های موبایلی زیادی برای آیفون و اندروید وجود دارد که می تواند به شناسایی آسیب دیدگی موبایل شما کمک کند.

 

آیا می توانید یک هکر را از گوشی خود حذف کنید؟

انجام بازنشانی کارخانه باید هکرها را از گوشی شما حذف کند. پس از انجام این کار، می توانید از نرم افزار آنتی ویروس استفاده کنید تا آنها را از دستگاه خود دور نگه دارید.

 

آیا خاموش کردن گوشی هکرها را متوقف می کند؟

بله، خاموش کردن موبایل شما می تواند هکرها را متوقف کند، زیرا اکثر حملات سایبری که  موبایل های همراه را هدف قرار می دهند نیاز به روشن بودن دستگاه دارند.

 

آیا با ریست کردن گوشی از شر ویروس ها خلاص می شود؟

بله، بازنشانی به تنظیمات کارخانه یکی از راه های حذف احتمالی ویروس از یک دستگاه  موبایل همراه آلوده است.

 

یک هکر با شماره  موبایل شما چه کاری می تواند انجام دهد؟

هکرها اغلب شماره  موبایل ها را به خطر می اندازند تا:

درخواست های  مجوز ورود دو مرحله ای را تأیید کنید

ارسال لینک های مخرب

حملات ویشینگ را کامل کنید

آیا کسی می تواند گوشی شما را هک کند و دوربین شما را روشن کند؟

بله، مجرمان سایبری می توانند  موبایل ها را هک کنند تا به دوربین هایشان دسترسی پیدا کنند .

 

آیا هکرها صدای شما را می شنوند؟

بله، اگر هکرها به دوربین و میکروفون گوشی شما دسترسی پیدا کرده باشند، ممکن است صدای شما را بشنوند.

 

آیا حالت هواپیما هکرها را مسدود می کند؟

روشن کردن حالت هواپیما می تواند به طور موقت هکرها را مسدود کند، در حالی که دستگاه به Wi-Fi یا شبکه  موبایل همراه متصل نیست.

یادداشت: مقالات ما اطلاعات آموزشی را برای شما فراهم می کند. پیشنهادهای ما ممکن است هر نوع جنایت، کلاهبرداری یا تهدیدی را که درباره آن می نویسیم پوشش یا محافظت نکند. هدف ما افزایش آگاهی در مورد ایمنی سایبری است. لطفاً شرایط کامل را در هنگام ثبت نام یا راه اندازی مرور کنید. به یاد داشته باشید که هیچ کس نمی تواند از سرقت هویت یا جرایم سایبری جلوگیری کند و LifeLock همه تراکنش ها را در همه مشاغل نظارت نمی کند. برندهای Norton و LifeLock بخشی از Gen Digital Inc هستند. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *